2012. nov 27.

Elsősegélynyújtás a kerettantervben

írta: M.Zoltán
Elsősegélynyújtás a kerettantervben

iskola.jpgNéhány héttel ezelőtt látottak napvilágot a minisztérium által javasolt általános és középiskolai kerettantervek, melyek az előzetes várakozásoknak megfelelően (hisz a NAT már korábban megjelent) elsősegélynyújtással kapcsolatos követelményeket is tartalmaznak. Ezeket gyűjtöttük most egybe.

Biológia 7-8. évfolyam

Tematikai egység/Fejlesztési cél: Szépség, erő, egészség

Fejlesztési követelmények: Elsősegélynyújtás bőrsérülések esetén. Elsősegélynyújtás mozgássérülések esetén.

A fejlesztés várt eredményei a két évfolyamos ciklus végén: Ismeri a betegségek kialakulásának okait, megelőzésük és felismerésük módjait, az egészséges életmód és az elsősegélynyújtás legfontosabb szabályait.

Biológia 11-12. évfolyam

Tematikai egység: Szívből szívbe – nedvkeringés, belső környezet

A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai: Elsősegélynyújtás és újraélesztésben alapszintű gyakorlottság elérése.

Problémák, jelenségek, gyakorlati alkalmazások, ismeretek: Milyen elsősegélynyújtás alkalmazandó vérzések, szívműködési zavarok vagy keringésleállás esetén? A leggyakoribb szív- és érrendszeri betegségek tünetei, kialakulásának okai. Kockázatot jelentő élettani jellemzők. Az érrendszer állapota és az életmód közötti összefüggés. Vérzéstípusok és ellátásuk. A fertőtlenítés fontossága. A szívinfarktus előjelei, teendők a felismerés esetén. Az alapvető újraélesztési protokoll.

Fejlesztési követelmények: Elsősegély-nyújtási teendők gyakorlása a vizsgált sérülések és rosszullétek esetében (pl. újraélesztés).

Tematikai egység: Erő és ügyesség ‑ mozgás és testalkat

Problémák, jelenségek, gyakorlati alkalmazások, ismeretek: Milyen mozgásszervi sérülések fordulhatnak elő? Hogyan előzhetők meg és milyen elsősegély alkalmazható? Sérülések típusai (rándulás, ficam, szakadás, törés). Alapvető elsősegély-nyújtási ismeretek.

Fejlesztési követelmények: Elsősegélynyújtás különböző típusú mozgásszervi sérülések esetén.

Technika, életvitel és gyakorlat

Baleseti veszélyek, kockázatok, balesetvédelem.

Az elsősegély-ismeretek megjelenése a Nemzeti Alaptantervben és a kerettantervekben mindenképp dicséretes, azonban, mint szakmai fórum továbbra is aggályainkat fejezzük ki az oktatással kapcsolatban. Sokszor ismételt kérdésünk, hogy Kik? Mit? Mivel? és Hogyan? fognak oktatni elsősegélynyújtás címszóval.

Szükséges lenne egységes elfogadott hazai irányelvek - mindenki azt tanít, amit akar. Az ismeretanyagban bizony komoly heterogenitás tapasztalható.

Szükséges lenne a segélynyújtást oktató pedagógusok szakirányú továbbképzése szakmai és módszertani ismeretekre alapozva.

Szükséges lenne megfelelő tankönyv, oktatóanyag stb. A jelenleg forgalomban lévő tankönyvek valamennyikében találunk súlyos szakmai hibákat! Ld. Az elsősegély-ismeretek elsajátítása iskolai tankönyvekből>>

És végezetül szükséges lenne, hogy az iskolák megfelelő eszközöket kapjanak a segélynyújtás oktatásához, így újraélesztési fantom, kötszerek stb.

Azért a végére egy jó hír. Hamarosan elkezdjük iskolai oktatáshoz, a kerettantervekhez illeszkedő oktatócsomagjaink megjelentetését, amely segítheti az oktatást.

Szólj hozzá