Miért is rossz, ha gyorshajtásért megbüntet a rendőr?
Gyakran hallom, közösségi oldalakon pedig egyre gyakrabban olvasom a felháborodásokat a gyorshajtásért kiróható bírságok kapcsán. Nos, némiképp elgondolkoztat, hogy vajon miért is vagyunk felháborodva ezen. Következzék hát egy polgárpukkasztó vagy tényfeltáró – kinek, hogy tetszik cikk arról, hogy milyen csacsiságok miatt (is) hőbörgünk gyakorta.
A halálos közúti balesetek 40%-a gyorshajtás következménye, kis hazánkban a mozgó traffipaxok száma a legtöbb Nyugat-európai országhoz viszonyítva alig harmada az ottaniaknak, a telepített sebességmérők száma az átlagos egytizedére tehető, míg az autópályákon kihelyezett átlagsebességet mérő berendezések száma nulla, azaz nulla. Egyetlen európai országban sincs olyan kultusza a sebességmérések bejelentésének, mint hazánkban, nálunk ugyan is a hírek előtt, után számos hírműsor megemlíti ezeket. Lehetne boncolgatni a büntetések mértékét is, általánosságban alulmarad még a Kelet-európai országokban kiróható összegeknél is, de természetesen minden számadatot lehet értelmezni így is, úgy is, így ezt most nem ragoznám tovább.
És aztán következzék egy teljesen közhely. Rendünk őrei bizony a mi testi épségünket próbálják ezzel védeni és, ha még valaki nem háborodott fel teljesen soraimon, jelezném, hogy lényegesen több közúti, azon belül is sebességmérésre lenne szükség.
Nos, ha valakinek a fenti utalások ködösek voltak egy kis összefoglaló a tényekről:
Halálos közúti balesetek száma 2012-ben: 541 fő
Ebből a sebesség túllépés rovására írható: 211 fő
Gyorshajtás miatt bekövetkezett közúti balesetek száma 2012-ben: 4097 eset
Telepített sebességmérők száma: 7 db
Mobil traffipax: 147 db
Éve szinten kirótt büntetés 2012-ben: 14 milliárd Ft (100 millió/készülék)
Gyorshajtás büntetési tételek 2013 - Táblázat
Gyorshajtás büntetés kalkulátor 2013