2012. már 26.

Óvodai elsősegély-foglalkozások vázlatai

írta: M.Zoltán
Óvodai elsősegély-foglalkozások vázlatai

Többek kérésére publikáljuk az egyik óvodai foglalkozás vázlatát.

 

 

 

 

 

Foglalkozás címe: Ismerkedés az elsősegélynyújtással

Időkeret: 60 perc 

Cél: Az elsősegélynyújtás fogalmának megismerése, balesetveszélyes helyzetek felidézése, saját testi épségünk óvása.

Fogalmak: elsősegélynyújtás, segítséghívás, fertőtlenítőszer, kötszer

Idő

Részegység

Tevékenység

2’

Bemutatkozás

A foglalkozásvezető bemutatkozik, elmondja, miért van itt, mivel fognak foglalkozni az elkövetkező 60 percben.

5’

Saját sérülésekkel, balesettel kapcsolatos élmények

A foglalkozásvezető elmesél egy saját történetet, majd megkéri a gyerekeket, hogy meséljenek ők is. A gyerekek saját, személyes történeteket mesélnek. Ki mit látott? Kinek milyen sérülése volt már?

3’

Beszélgetés a segítségnyújtás fogalmáról és a segélynyújtó biztonságáról

A gyerekek elmondják, hogy szerintük mi az elsősegélynyújtás.

 

(Olyan segítségnyújtás, amit bárki végezhet, illetve mindenki köteles elvégezni, amikor baj van, valakit baleset ér, vagy valaki rosszul lesz. Azért ELSŐ segély, mert a baj bekövetkezte után ez közvetlenül az első beavatkozás, még a mentők/orvos megérkezése előtt. Azért fontos, mert bizonyos helyzetekben ez az első kb. negyed óra döntheti el a beteg jövőjét. Illetve ilyen helyzetekben a betegnek szüksége van rá, hogy törődjenek vele, ha lehet, segítsenek az állapotán és érezze, hogy nincs egyedül.)

 

A foglalkozásvezető tisztázza a gyerekekkel az elsősegélynyújtás alapvető szabályait: 1. legfontosabb a saját biztonságunk, 2. utána szólunk egy felnőttnek, 3. felmérjük, hogy mi történt, 4. majd mentőt kell hívni/hívatni.

Közösen megbeszélik, hogy bizonyos helyzetekben a gyerekeknek csak az a feladatuk, hogy felhívják a felnőttek figyelmét a bajra, illetve segítséget hívjanak. Azonban van, amikor ők is tudnak segíteni, ezt az alábbi szituációkban fogják elsajátítani.

15’

Saját biztonság

A foglalkozásvezető különböző eszközöket mutat be, megkérdezi, hogy kik ismerik az adott eszközt, mikor és hogyan kell használni.

Bemutatott eszközök: láthatósági mellény, láthatósági karszalag, elakadás háromszög.

A gyerekek felvehetik a láthatósági eszközöket, összeállíthatják az elakadás háromszöget.

További eszközök mutathatók be, melyeknél az a kérdés, hogy milyen veszélyt jelenthetnek? – Konnektor, üvegpohár, vegyszeres edény stb..

15’

Színezés

A gyerekek kapnak színezőket különböző balesetekről, vészhelyzetekről. 

(1. rajz)

5’

Képek, színezők elemzése

A foglalkozásvezető irányításával megbeszélik, hogy a kiosztott színezőkön milyen „butaságokat”, balesetveszélyes helyzeteket lehetett látni.

10’

Tárgyak csoportosítása

Az asztalon vagy a beszélgető kör közepén különböző, főleg műanyagból készült játékok találhatók. A gyerekek feladata, hogy szétválogassák melyik balesetveszélyes, melyik nem. Melyiket használhatja gyerek, melyiket nem.

3’

Tárgycsoportosítás elemzése

A foglalkozásvezető irányításával megbeszélik melyik tárgy melyik csoportba került és miért.

2’

Összefoglalás, fakultatív feladatok

Néhány mondatos összefoglalás, hogy mivel ismerkedhettek meg ma, mi volt a legfontosabb, amit érdemes megjegyezni. A foglalkozásvezető színezőt oszt ki, amelyet mindenki otthon kiszínezhet, ha van kedve. (1. rajz)

 

Szükséges eszközök:

·        láthatósági mellények

·        láthatósági karszalag

·        elakadás háromszög

·        konnektor

·        alaposan kiöblített hypos és háztartási vegyszeres edények

·        üvegpohár

·        műanyag kés, műanyag fűrész, olló, szög, kalapács, bicska, kanál, műanyagpohár, játék baba, kisautó, zokni, füzet stb.

·        színező (1. rajz)

 

Szólj hozzá

oktatás óvoda