2012. júl 09.

Útbiztonság

írta: P.Simon
Útbiztonság

baleset_200.jpgA mai világban az útbiztonság egy elég égető kérdés, mivel a vezető halálfaktorok között szerepelnek azon közúti balesetek, melyekben napi 3500 ember veszti életét. Ezért is indított az ENSZ programot annak eléréséért, hogy a közlekedéssel járó balesetek, és halálozások számát csökkentsék. Különböző felméréseket végeztek, amiket érdemes lenne tanulmányozni, és ezek alapján törvényeket hozni, vagy esetleg csupán odafigyelni néhány fontos tényezőre.

 

 


Érdekes adat, hogy az utakon történő halálos balesetek 90%-a az alacsony és a közepes jövedelmű országokban történik, miközben hivatalosan a járművek csupán 48%-a található ezeken a területeken. Szintén különleges, hogy a halálos balesetek jelentős része, pontosan 46%-a nem is az autósokat, hanem a gyalogosakat, a bicikliseket, valamint a motorosokat érinti. Ez az adat szintén magasabb az alacsonyabb jövedelmű országokban. A balesetek megelőzéséhez szükséges lenne a sebességkorlátozásra, valamint az ittas vezetés nyomatékosabb szabályozására. A sebességkorlátozás rendkívül fontos, főleg a gyalogosok, biciklisek, valamint a motorosok szempontjából. Csupán az országok egyharmadában vannak megfelelő sebesség korlátozások, vagy például csökkentet sebességű zónák. Az alkohol fogyasztás jelentősen növeli azoknak az ütközéseknek az esélyét, amelyek halállal vagy súlyos sérülésekkel járhatnak. A WHO ajánlása szerint a vér alkohol szint határt 0.05 gramm per deciliternél kéne limitálni sofőröknél. Az országok kevesebb, mint felében foglalták csak örvénybe ezt a korlátot. 

Szintén sokat segítene a megfelelő sisak használat, mely nagyjából 40%-kal csökkentheti a halálesetek számát, a súlyos sérüléseket pedig 70%-kal. Csak az országok 40%-ban vannak a motorosok számára a sisakviselésre vonatkozó törvények, melyek mind a vezetőre, mint az utasra, valamint a megfelelő minőségű sisakra is vonatkoznak. Természetesen emellett a biztonsági öv használata is jelentősen csökkenti a halálveszélyt. Az első üléseken ülők között 40-65%-kal, a hátsó ülésen ülők között 25-75-%-kal csökkentheti a halálozás esélyét. Csupán az országok 57%-ában kötelező a biztonsági öv használata mind a hátsó, mind az első üléseken ülők számára. A gyerekek védelme is fontos. Ezt a különböző gyerekrögzítők, gyerekülések teszik lehetővé. Ezek használata 54-80%-kal csökkentheti a gyerekhalál bekövetkezésének kockázatát közúti baleseteknél. Kevesebb, mint az országok felében léteznek a gyerekrögzítők használatára vonatkozó törvények, melyek kötelezővé teszik ezek használatát.

bal_10_300.jpg

Sok életet menthetünk meg a balesetek után is a kórházi kezelés előtti megfelelő ellátással. Az országok 76%-ában van kiépített mentőszolgálat, mely persze nem mindenhol ugyanolyan jól kiképzett és szervezett. A probléma legfontosabb része viszont az, hogy több mint 90 különböző telefonszám van, és ezeket egységesíteni kellene, vagy legalábbis régiókra bontani. Mindenek előtt persze a legegyszerűbb a balesetek megelőzése lenne. Főleg magas jövedelmű országok értek el említésre méltó előrelépést az utóbbi évtizedekben a közúti balesetek csökkentésével kapcsolatosan, de ezek az országok is rengeteg dolgot tudnának még tenni a baleset megelőzésben.

Az előrejelzések szerint a közúti sérülés lesz az ötödik vezető halálok 2030-ra. Ez az évenkénti 2.4 milliós előre jelzett haláleseteknek tudható be. Manapság 1,3 millió ember hal meg évenként közúti balesetben, valamint 20-50 millió ember szenved hosszabb távú, nem halálos sérüléseket. Elképesztő, hogy 15 és 29 év között a sérülések legfőbb okozói a közúti balesetek.

bal_11_300.jpg

A Global Status Report on Road Safety adatai alapján a közúti balesetek jelentős egészségügyi problémát okoznak a mai világban, különösen a szegényebb országokban. Emiatt is szükséges lenne tenni azért, hogy biztonságosabbá tegyük a közlekedést. Ezért indították el 2011. május 11-én a Decade of Action for Road Safety 2011-2020 nevű programot, amelyhez nagyon sok reményt fűznek. Rendkívül sok támogatóval indult el, kormányok, civil szervezetek és különböző egyéb cégek támogatásával, regionális és nemzetközi tervekkel. A programban több mint 100 ország vesz részt, közös céljuk, hogy 2020-ra több mint 5 millió közúti balesetet előzzünk meg. Sok országban végeztek felméréseket, melyek képet adnak az utakon történő halálos balesetek számáról és azok megelőzésének lehetőségeiről. Számos ország terveket fejlesztett ki, néhányuk új törvényeket vezetett be, vagy éppen megerősítette a meglévőket, tehát több mint 80 országban találunk hosszú távú célokat a program követésére. A program felszólította a tagállamokat, hogy dolgozzanak ki egy megfelelő fejlesztési tervet, és elvárja a kormányoktól, hogy a közúti biztonság mind az öt lépését megvalósítsák, melyek a Global Plan for Decade program részei. Ez az öt lépés:

1. az útbiztonsági irányítás
2. a biztonságosabb utak és mobilitás
3. a biztonságosabb járművek használata
4. a biztonságosabb úthasználók
5. a hatékonyabb baleset utáni ellátás

Ahhoz, hogy elérjük ezeket az eredményeket, nagy együttműködésre van szükség, mind az országok között, mind azokon belül. 2012. április 19-én az ENSZ újabb határozatot fogadott el az útbiztonság fejlesztése érdekében. Mint a szövegből kiderült, főleg az alacsony és közepes jövedelmű országokban égető kérdés a közúti biztonság, ezért fontos annak támogatása, hogy célokat tűzzenek ki az útbiztonság javítására, és ezeket, a célokat természetesen teljesítsék is.


Szólj hozzá

baleset gépkocsi baleset megelőzés