Baleseti-szimuláció az iskolában
Elsősegélynyújtást tankönyvből vagy tanfolyamon elsajátítani csak igen alacsony hatásfokkal lehet, konkretizáljunk! Kb. 1-10 %-os hatásfokkal! Az igazi megoldást a baleseti-szimulációs oktatás jelenti, amely azonban komoly előkészületeket, humánerőforrást és némi anyagi ráfordítást igényel. Bejegyzésünkben megpróbálom bemutatni, hogyan zajlanak az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban a szimulációs gyakorlatok. A cikk végén 10 kidolgozott szituáció is bemutatásra kerül.
Iskolánkban többféle baleseti-szimulációs foglalkozás zajlik, jelen bejegyzésben a legösszetettebbet mutatom be. Egy korábbi cikkben már jeleztem, hogy három szinten zajlik az elsősegély szakkör: kezdő, haladó és prémium. Évente kétszer rendezzük meg az úgy nevezett szituációs napokat, amely alkalmanként két-két félnapból áll. A forgatókönyv a következőképpen néz ki:
péntek
14 órától a haladó csoportnak imitálók elkezdenek sminkelni
15-17 haladó csoport szimulációs versenye
17-18 a prémium csoportnak imitálók sminkelése
18-20 prémium csoport szimulációs versenye
20.30 eredményhirdetés, vacsora, majd bent alvás az iskolában
szombat
7 órától a kezdő csoportnak imitálók sminkelése
8-10 kezdő csoport szimulációs versenye
10.30 eredményhirdetés
11-12 takarítás
Nézzük a humánerőforrást!
Mindenki, aki ilyen verseny szervezésére adja a fejét ne felejtse el, hogy a versenyzők számához képest majd kétszer annyi imitátorra van szükség. Konkretizálva a 20 fős haladó csoporthoz minimum 40 fő imitátor. Ők lehetnek prémium, illetve kezdő csoportosok, de érdemes bevonni végzett diákokat, illetve olyan érdeklődőket, akik nem szakkörösek. Ne felejtsük el, hogy az imitálásba bevont diákok nagy valószínűséggel kedvet is kapnak a szakkörre járáshoz.
A szakkör létszámának megfelelő állomást kell kialakítani. Lehet, hogy a versenyzők egyedül mennek, de mehetnek párokban. A verseny állomások célszerűen a tantermek, de bevonható WC, öltöző, tornaterem, udvar stb.
A versenybírók végzett diákok, zömében orvostanhallgatók, sőt végzett orvosok is vannak köztük.
Az egyes szituációk forgatókönyvét nagy részletességgel kell kidolgozni, ha egy versenyállomás forgatókönyve kevesebb, mint félóra alatt készül el akkor az gyanús! A forgatókönyvben ki kell térni, hogy milyen sminkre van szükség, az imitátor mit játsszon el, mi az esemény, illetve nagyon részletes pontozólapok szükségesek, hogy könnyítsük a versenybíró feladatát, továbbá korrekt értékelések szülessenek. Fektessünk nagy hangsúlyt a szükséges eszközökre, készítsük össze előre az egyes állomások eszköz és kötszer szükségletét.
Jómagam a szituációkat egy héttel a verseny előtt elküldöm a versenybíróknak, a versenyre ezeket megfelelő példányszámban fénymásolni kell és az íróeszközről sem szabad megfeledkezni. Ha van elég sminkesünk érdemes minden állomásra kinevezni egy vezető sminkest, aki az egész sminkelés, majd az imitálást irányítja.
Gondolom, nem kell leírjam, hogy a fenti sorok egy igen leegyszerűsített összefoglalás. Tizenhárom év gyakorlattal bizony még nekem is komoly előkészületet igényel, igaz nem kevés, 100-120 fős szituációs napok lebonyolítása.
Kulcselem legyen, hogy a szervezőnek a verseny alatt semmi dolga ne legyen. Erre készüljünk, mert biztosan akad, majd dolog!
A másik hangsúlyozandó, mindig legyünk készen arra, hogy néhány imitátor nem érkezik meg, vagy extrém esetben egy versenybíró.
És akkor az ígért kidolgozott szituációk. Hangsúlyoznám ezek saját munkapéldányok!
1. Robbanás (11. kisisk. bal)
Fiatalok valami nagy durranást akartak elkészíteni az esti szórakozáshoz, ezért egy házi csőbomba gyártásába kezdtem. Hozzá nem értésüknek köszönhetően az egyik kezében felrobbant a szerkezet és a bal kéz egyik ujja amputálódott és kézfejébe repeszdarabok vannak,valamint arca megégett. A másik személynek csak a jobb dobhártyája szakadt be és nagyon fáj a füle, arcának jobb oldalán I. fokú égés. Annyira megrémült, hogy meredten bámul maga elé.
1. sérült (amputált, égés, idegentest
Kapcsolatteremtés |
1 |
|
Betegvizsgálat |
2 |
|
Sérülések felismerése (amputáció, idegentest, égés) |
2+2+2 |
|
Nyugalomba helyezés, nyugtatás |
2 |
|
Vérzéscsillapítás |
2 |
|
Fertőtlenítés, nyomókötés |
2 |
|
Idegentest rögzítése, fertőtlenítés |
2 |
|
Égés hideg vizes hűtése |
2 |
|
Folyamatos kommunikáció |
2 |
|
Összes |
21 |
|
2.sérült (égés, dobhártya)
Kapcsolatteremtés |
1 |
|
Betegvizsgálat |
2 |
|
Sérülések felismerése (égés, dobhártya) |
2+2 |
|
Nyugalomba helyezés, nyugtatás, pánikkezelés |
3 |
|
Égés hideg vizes hűtése |
2 |
|
Fül kötözése |
2 |
|
Folyamatos kommunikáció |
2 |
|
Összes |
16 |
|
Mentőhívás |
2 |
|
Csapatmunka |
2 |
|
Összes |
4 |
|
Végeredmény |
41 |
|
2. Harcművészek (11.kisisk. jobb)
Két srác a harcművészetek rabja és botharcot gyakoroltak a fa cölöpökön, hogy fejlesszék az egyensúlyérzéküket. A gyakorlás eldurvult és az egyik erősen rávágott a másik lábára és kezére, ezért a bal lábszáron a sípcsont felett zúzódás és haematóma alakult ki (sérült azt hiszi, hogy eltört), valamint a jobb kéz mutató ujja eltört. A másikat az előbbi sérült a fájdalom miatti indulatból lelökte a cölöpről, így az a murvára esett. A bal alkarja az esés következtében felhorzsolódott, fejét beütötte és agyrázkódása van, nem emlékszik hogyan és miért került a földre.
1.sérült (kisujjtörött, lábszárzúzott)
Kapcsolatteremtés |
1 |
|
Betegvizsgálat |
2 |
|
Sérülések felismerése (zúzódás, ujjtörés) |
2+2 |
|
Nyugalomba helyezés, nyugtatás |
2 |
|
Ujjak rögzítése/háromszögletű – TILOS szilárd testhez |
2 |
|
Zúzódás felpolcolása, hideg vizes borogatás |
1 |
|
Folyamatos kommunikáció |
2 |
|
Összes |
14 |
|
2.sérült (alkar horzsolt, agyrázkódott)
Kapcsolatteremtés |
1 |
|
Betegvizsgálat |
2 |
|
Sérülések felismerése (horzsolás, agyrázkódás) |
2+2 |
|
Nyugalomba helyezés, nyugtatás |
2 |
|
Fertőtlenítés, fedőkötés |
2 |
|
Vízszintes fektetés, enyhén emelt fejjel |
2 |
|
Folyamatos kommunikáció |
2 |
|
Összes |
15 |
|
Mentőhívás |
2 |
|
Csapatmunka |
2 |
|
Összes |
4 |
|
Végeredmény |
33 |
|
3. Égés, süketelés (lány WC)
Egy személy a süket barátjával elmentek a büfébe, hogy egyenek egy-egy tál levest. A halló személy elment megvásárolni a levest, amíg süket társa WC-ik. Miközben vitte a levest, rosszul lépett, elesett és magára öntötte a forró levest. 1.-2. fokú égési sérülés a bal alkaron, bal és jobb kézfejen. A süket személy megrémült és aggódik barátjáért, csak akkor lehet vele kommunikálni, ha a látóterében vannak. Társa kezét tejföllel kente be.
1. Égett
Kapcsolatteremtés |
1 |
|
Betegvizsgálat |
2 |
|
Sérülések felismerése (égés) |
2 |
|
Nyugalomba helyezés, nyugtatás |
2 |
|
Hideg vizes hűtés |
2 |
|
Tejföl leöblítése |
2 |
|
Fertőtlenítés, fedőkötés |
2 |
oktatás iskola módszertan elsősegélyoktatás baleseti szimulációA bejegyzés trackback címe:
https://elsosegely.blog.hu/api/trackback/id/tr224149924
Kommentek:A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban. Nincsenek hozzászólások. |