2011. sze 25.

Az elsősegélyismeretek elsajátítása iskolai tankönyvekből

írta: M.Zoltán
Az elsősegélyismeretek elsajátítása iskolai tankönyvekből

Érdekes és egyben megdöbbentő eredményekre jutottunk az iskolai tankönyvek elsősegélynyújtással kapcsolatos információinak vizsgálata során.

Hatvanhét darab kereskedelmi forgalomban lévő, akkreditált biológia és egészségtan tankönyvet vettünk górcső alá. Csupán 19 db tankönyvben (28,3%) találtunk elsősegélynyújtással kapcsolatos információt. A változatos kiterjedéshez, változatos összetételű tartalom társult. A szerzők nagyon szabadon bánnak a témakörökkel és egyéni belátásuk szerint döntenek egyik vagy másik témakör mellett. A művek 57%-ból nem derül ki a téma jelentősége, a segélynyújtás hasznossága, s csupán egyetlen munka törődik a helyes elsősegélynyújtói magatartás kialakításakor a segélynyújtó testi biztonságával (helyszínbiztosítás, gumikesztyű).
 


A tankönyvek több, mint fele semmilyen gyakorlati információt nem ad, egyszerűen közli az eljárás, beavatkozás nevét. A vizsgált alkotások csupán 26%-a tartalmaz egy vagy több képes folyamatábrát. A könyvek szakmai tartalma elavult, valamivel több, mint 50%-ban szakmai hibát találtunk. Külön érdekesség -irónikus értelemben-, hogy a sebellátás és vérzéscsillapítás iskolai tankönyvből kizárólag rosszul tanulható meg, hisz egyetlen tankönyvben sem szerepelt teljes mértékben hibátlanul, pontosan.

Forrás: elsosegely.hu

Szólj hozzá

elsősegélyoktatás